luni, 24 iunie 2013

Dantelă, dantelat, dantelărie










Mărturisesc că dantela este unul dintre lucrurile care mă fac să nu mă plictisesc în viaţă; îmi frec palmele până şi când aud cum i se spune - auzi "dantelă" sau orice derivat şi sângele deja îţi clocoteşte alb; iar uneori ai impresia că devii spumă.
Mi se pare, de asemenea, o ocupaţie deosebit de nobilă aceea de a-ţi petrece după-amiezile căutând poveşti în dantelă; îmi place să-i provoc geometria aparentă, s-o trag când într-o parte, când într-alta, să o ridic brusc în tavan , după care să o las să se înfurie între cute care-i încurcă toate calculele. Dar asta e mai cu seamă pentru excentrici, pentru că, de fapt, lucrurile stau bine-merci şi fără să atingi măcar dantela - şi spun bine că stau, fiindcă nu e nevoie, dacă eşti din fire mai liniştit, decât să priveşti lucrurile prin dantelă; orice; şi l-aş lua de mânuţă pe scepticul cel mai fin care a existat vreodată, l-aş aduce în faţa unei perdele de dantelă migălită cu anemone şi urşi polari, să zicem, şi l-aş ruga să îmi spună dacă dincolo mai există vreun lucru fad. Să ne-nţelegem: nu spun că-i frumos, nu spun că-i drept ori că-i bun, spun doar că-i pregătit de distracţie. Să privim, bunăoară, prin dantelă tăblia mesei luminată de soare - ştim că e tăblia mesei luminată de soare sau: ecranul unui cinematograf de păpuşi cu viniete; petale uscate de crizantemă din care s-a făcut un abac; blana unui pudel obosit după plimbarea de seară; o oglindă pentru copaci; schiţe de koan-uri în varianta definitivă; o podea unsă cu miere zaharisită; un câmp de zăpadă cu trandafiri - şi, cum orice logică de bun-simţ întrevede, dantela rămâne, plină de eleganţă, textul nostru deschis.
Dantela - deşi nu există sfârşit: ceea ce rămâne sub pleoapele noastre după ce-am închis ochii.




2 comentarii:

  1. sângele deja îţi clocoteşte alb - daaaa ;-) atat de bine spus intre drumurile dantelei. si cat de frumoase aceste imagini, nu stiu care ma face sa descopar mai multe povesti.
    ultimele doua pot insoti orice poveste, orice pasi, orice privitor si calator.

    RăspundețiȘtergere
  2. da? crezi ca as reusi sa insotesc pe oricine fara sa plictisesc sau sa par exaltata fara motiv?:) poate va parea ciudata martirisirea mea: intr-un fel,visul meu despre dantela cuprinde in el mai mult decat ar parea la prima vedere:pentru ca,intr-un anume fel,cred ca in asta as putea concentra tot ceea ce mi-as dori de la viata: o clocotire alba,in infinite povesti gata sa dispara in aerul alb;dar inainte sa fi trait,clocotind,in mine...

    toate si inca altele povestile din dantela,dantelate:)

    RăspundețiȘtergere