joi, 26 septembrie 2013

Preşul





" Atenţia pe care am acordat-o dintotdeauna preşurilor provine, de fapt, din plăcerea ieşită din comun pe care o am de a sta pe podele. Mă pricep cu adevărat la puţine lucruri, însă nu aş sta niciodată în cumpănă dacă aş fi consultată în privinţa celei mai confortabile dintre poziţiile care pot fi performate pe un preş, oricare preş, nu ţin minte să mă fi deranjat vreunul flenduros, tocit sau pestriţ, deşirat sau rugos ori trecut prin sute de mâini. Ce-i drept, asta e şi fiindcă îmi place să mă uit la firul ierbii şi la tocurile încălţărilor, iar uneori nici nu mai fac vreun alt pas: rămân ghemuită pe un colţ de preş, cu ochii măriţi, la fel cum îşi drămuiesc oamenii cearceafurile lângă mare sau un petec de viaţă.
După cum deja se poate intui, interferenţele cu preşurile celebre mă interesează doar în momentele de visare programatică, cu stampe făcute din cerneală şi prune, plus cai arăbeşte-nspumaţi - însă acolo este altceva, pentru că am obrazul maur şi port peste glezne brăţări arămii. Dacă totuşi ar trebui să aleg din lecturile mele un preş al preşurilor,cred că m-aş opri mai degrabă lângă un preş despre care nu s-a rostit în mod făţiş niciun cuvânt, dar pe care l-am simţit acolo ca pe o zi de iarnă: este o secvenţă din romanul lui Hugo în care Cosette se joacă în neştire cu o săbiuţă de lemn (epoca Thenardier) sub masă, dând drumul unui cântec firav despre o glorie pe care n-o cunoscuse. Asta da, mi-a plăcut, mă încântă până şi acum ideea aceasta a cântecului inaudibil al unui copil neştiut care stă pe un preş presupus.
Rămân însă deconcertată în căutările mele după descrieri în care să se găsească un preş aşa cum mi-aş dori eu să fie privit; adică de jos în sus. Sunt conştientă că există chipuri, mări şi munţi albaştri, păsări şi flori pe care îţi tot vine să îi strigi lumii, numai că lângă picioarele mele eu văd păuni cât oceanele şi un turcoaz cum marea reuşeşte arar; şi atunci mă supăr cumva, adică nu, încerc, doar, să împart dreptatea, să nu preamăresc, să nu nedreptăţesc, să văd metehnele fiecăruia, şi îmi spun că: preşurile au margini; impun texturi şi idei concrete despre confort; chiar de cântăm imnuri despre eliberare stând pe preş, ele nu depăşesc tăblia mesei; şi că preaadesea un frig mistuitor ne cuprinde când stăm singuri pe un preş, iar acea unică silabă care gâlgâie în noi vie se frânge, pentru că, în general, noi, oamenii, trăim, în văzduh sau pe câmpuri, cu sentimentul că suntem duşi cu preşul şi doar firul ierbii nu cunoaşte această întristare. "


4 comentarii:

  1. preşul!!! trebuie sa fie neaparat preş, si nu covor? :-)

    da, de acum şi la preşuri mă voi uita altfel! şi am mustrări de conştiinţă, că tocmai ieri am aruncat preşul cel roşu din camera mea, îl ştii, se detrămase cumplit şi nu-mi mai plăcea - uite, tu i-ai fi descoperit poezia! :-)

    ştii descrierea covorului magic împletit de mama lui Mircea, în Orbitor 2? e minunată :-)

    şi mai am poezia asta despre covor, cred că ţi-am mai arătat-o, sau nu? nu îmi place traducerea foarte mult, dar asta este, nu am alta.

    Un vechi covor tibetan

    Sufletul tău, de-al meu îndrăgostit,
    covorul tibetan l-a împletit.

    Culorile iubite, rază lângă rază,
    aștri ce veșnic, cerul luminează.

    Pe scoarță alături odihnesc picioare,
    la mii și mii de noduri depărtare.

    Tu, fiu al lamei, pe un tron de mosc
    de când ne sărutăm? din ce vecii
    cromatice, obrajii se cunosc?

    Else Lasker-Schüler


    ps. paragraful iniţial este atât atât de frumos!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da,ce frumos este si aici,si ce dor de departari aduce cu el,un adevarat covor fermecat:)
      eu am zis pres pentru ca,asa cum stii,doar in imaginatie imi ingadui opulenta,in rest,adica in viata reala si in lumea cealalta iubesc indeosebi lucrurile care se destrama,lucrurile uitate sau neimportante,pe langa care nu pot trece:)
      am iubit acel covor rosu,si inca il iubesc,este covorul rosu pe care am pasit impreuna cu kiki!!!

      multumesc pentru aceste frumuseti de trairi,draga printesa de pe covoare nebanuite:)

      Ștergere
  2. presul!!! si poezia lui.
    cum stii, casa aceasta in care stau are doar presuri, ale mele, colorate, pentru ca imi amintesc de acele presuri ale bunicii.
    dar nicicand nu m-am gandit la ce ai spus tu: '' un preş aşa cum mi-aş dori eu să fie privit; adică de jos în sus.'' cat de poetic totul si ce noua lectura, si eu trebuie sa multumesc pentru asta, acum toate vor parea noi, cu noi mesaje si pana si noi culori, mai sterse, dar noi. minunat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) si eu am tot presuri,asa am avut mereu,e ca un fel de bagaj al nomazilor,ma gandesc,nu?:)
      nu stiu daca presurile mele au in ele poezie,insa simt ca tin intre culorile lor tot ce avem nevoie de multe ori ca sa putem adasta. nu trebuie mai mult,asa imi vine sa spun adesea. si as zbura cu el peste toate lumile dintr-un fir de ac:)

      multumesc cu toate aceste calatorii si ocheade:)

      Ștergere